Σημαντικές νέες συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξη έργων AΠΕ
Η Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 11ης Δεκεμβρίου 2018, θεσπίζει ένα κοινό πλαίσιο για τα Κράτη Μέλη για την προώθηση της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και θέτει έναν δεσμευτικό ενωσιακό στόχο για το συνολικό μερίδιο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας της Ένωσης για το έτος 2030. Επιπλέον, καθορίζει και συγκεκριμένους κανόνες για τα Κράτη Μέλη όσον αφορά την χρηματοδοτική στήριξη της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές.
Πρόσφατα, προς τον σκοπό περαιτέρω εξειδίκευσης των υποχρεώσεων που επιβάλλονται στα Κράτη Μέλη από την ως άνω Οδηγία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβη στην έκδοση νέων Συστάσεων (Συστάσεις ΕΕ της 13.5.2024), οι οποίες εστιάζουν σε δύο κεντρικά ζητήματα:
- Στο ζήτημα των διαδικασιών αδειοδότησης για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα σχετικά έργα υποδομών (Commission Recommendation of 13.5.2024 on speeding up permit-granting procedures for renewable energy and related infrastructure projects)
- Στο ζήτημα του σχεδιασμού δημοπρασιών για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (Commission Recommendation of 13.5.2024 on auction design for renewable energy)
Όσον αφορά το κρίσιμο ζήτημα της αδειοδότησης, η από 13.5.2024 Σύσταση, προσδιορίζει, μεταξύ άλλων, τρόπους για τη βελτίωση του σχεδιασμού αυτών παρέχοντας συναφώς και παραδείγματα ‘καλών πρακτικών’, ενώ παράλληλα επισημαίνει ότι τα Κράτη Μέλη θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι όλα τα έργα ανάπτυξης δικτύου θα πρέπει να απολαμβάνουν χαρακτήρα έργων ‘υψίστης εθνικής σημασίας’, εφόσον κάτι τέτοιο προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία, και να χρήζουν προνομιακής μεταχείρισης σε επίπεδο διοικητικών/νομικών διαδικασιών. Προβλέπει επίσης, ότι τα Κράτη Μέλη οφείλουν να προβαίνουν σε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό δικτύων και προληπτικό σχεδιασμό επενδύσεων σύμφωνα και με την προγραμματισμένη επέκταση των υποδομών για την παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Προς τον σκοπό αυτό θα λαμβάνουν υπόψη τη μελλοντική ζήτηση και τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας. Η Σύσταση εμπεριέχει επίσης σχετικές προβλέψεις για τα δεδομένα που πρέπει να συγκεντρώνονται κατά την επιλογή τοποθεσιών που θα προσδιορισθούν ως τοποθεσίες επιτάχυνσης έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τα Κράτη Μέλη καλούνται σχετικά να άρουν άμεσα ρυθμιστικούς φραγμούς που δύνανται να υφίστανται ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα και να διασφαλίζουν την έγκαιρη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών.
Όσον αφορά το ζήτημα των δημοπρασιών ενέργειας, η σχετική Σύσταση της ΕΕ προσδιορίζει κρίσιμα στοιχεία για τον σχεδιασμό αυτών από τα Κράτη Μέλη. Ειδικότερα εξετάζει το θέμα του σχεδιασμού δημοπρασιών λαμβάνοντας υπόψη κριτήρια πέραν των τιμολογιακών κριτηρίων (όπως λ.χ. κριτήρια ποιότητας, ικανότητας έγκαιρης παράδοσης του έργου, καινοτομίας, περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, κυβερνοασφάλειας κοκ) προκειμένου να επιτυγχάνονται στόχοι που δεν δύνανται να προσεγγισθούν με αναφορά μόνο σε τιμολογιακές παραμέτρους. Επιπροσθέτως, προβλέπει σειρά μέτρων που δύνανται να θεσπίζονται από τα Κράτη Μέλη προς τον σκοπό έγκαιρης ολοκλήρωσης των σχετικών έργων.